VSV Frakt AB (Västra Svealands Virkesfrakt AB) bildades 1968 på initiativ av Billerud AB (numera Stora Enso). Det fanns en uppfattning att det fanns mycket att vinna i ett samarbete i synnerhet ur transport- och kostnadssynpunkt. Man såg en potential i rätt planerade transporter och samverkan mellan olika förvaltningar och skogsföretag, för byte av virkesposter och minskning av transportavstånd.
Efter många diskussioner kom så småningom bolaget igång.
VSV:s första delägare var åkeriorganisationerna i S,T,W och P län. Vid starten 1968 engagerades ett 80-tal fordon. I dag handlar det om ca 130 rundvirkesbilar, lika många flisbilar och 120 skogsmaskiner.
Det blev en turbulent start. Ett stort antal åkerier blev utan körning, eftersom de 80 bilar som togs ut skulle köras i 2-skift och med 3-axliga släpvagnar. Detta medförde större laster.
Transportpriserna kunde genom rationaliseringar sänkas med ca 15 %, vilket mötte viss kritik. Det visade sig att lönsamheten ändå blev god genom det ökade utnyttjandet av fordonen. Dessutom utgick väl tilltagna tillägg för besvärliga lastnings-, lossnings- och vägförhållanden.
VSV Unite är idag en aktör att räkna med på marknaden, med flesta större skogsbolagen som kunder och en omsättning på nästan en miljard.
Yngve Enström var VD för VSV Frakt mellan åren 1968-1970